babettewildhagen.reismee.nl

Eerste week in SURINAME


Nou daar ben ik dan, mijn eerste echte blog vanuit het mooie Suriname. Vind het wel een beetje raar om mijn verhaal aan mijn computer te vertellen, maar zo kunnen jullie er toch een beetje bij zijn. Nu een lang verhaal omdat ik heel veel eerste indrukken heb.

Ik ben afgelopen donderdag 20 oktober aangekomen en we hebben echt fijne en rustige vlucht gehad. De vlucht ging eigenlijk best snel (9 uur durende vlucht) en er waren gezellige mensen uit Nederland van Surinaamse afkomst naast en voor ons, die vroegen wat we gingen doen en gewoon gezellig een praatje maakten en wat vertelden over hun ‘’band’’ met Suriname. Vanuit het vliegtuig bij aankomst in Suriname zag je al de natuur al wat heel mooi was. Wat meteen wel opviel is hoe ‘’aardig’’ de Surinaamse mannen hier zijn. Toen we uit het vliegtuig stapte kreeg je echt zo'n klap van warmte.
De dag van aankomst hebben we een deel van onze spullen uitgeruimd en in onze kamers gezet, onze kamers zijn aardig groot (wat ik echt heel fijn vind). We hebben gegeten met onze huisgenootjes, deze zijn ook erg leuk, met Mijs en mij zijn we met 6 Nederlandse meiden. Na het eten hebben we een kaartje gekocht voor een feest eind december waar Broederliefde, Ronnie Flex, SBMG en SFB komen, nu al zin in. En daarna zijn we nog een gebakje weest te eten.

Vrijdag waren we van plan om uit te slapen, best moe van de lange reisdag, maar was ik voor 7 uur al wakker. Het voor 7 uur wakker zijn is tot nu toe elke dag al gebeurd en ik denk zo dat er hier in Suriname niet veel uitslapen voor mij bij zit.

Cry

Vrijdag zijn we de stad een beetje gaan verkennen, we zijn naar het I bord gelopen en in de Palmentuin geweest. Toen hebben we nog geluncht en een drankje gedaan bij ’t Vat, een leuk tentje hier.

We zijn ook nog naar de supermarkt geweest, je hebt hier echt totaal verschillende niveaus als het om supermarkten gaat. Je hebt hier de Choi’s wat echt een grote mooie supermarkt is, wat gewoon lijkt op Albert Heijn en Jumbo bij ons. Maar je hebt hier ook allemaal Chinese supermarkten die wat rommeliger zijn maar over het algemeen dezelfde en goedkopere producten hebben. Ze hebben wel bij alle supermarkten pindakaas, hagelslag en andere Nederlandse producten. J Het is wel gek hier in de supermarkten want hier staat op een prijskaartje bijvoorbeeld 15 voor een zak brood, terwijl als je het om rekent het gewoon een normale prijs is. Ze zijn hier bij de supermarkt heel vriendelijk, vooral bij de Choi’s, als je water pakt komen ze naar je toe en vragen ze of ze het naar de kassa moeten brengen, bij de kassa pakken ze je boodschappen uit en ruimen ze het in. Ze bellen vervolgens zelfs een taxi voor je als je dat vraagt en ruimen de boodschappen dan in de taxi.

Zaterdag zijn we gaan zwemmen bij hotel Torarica wat hier te voet echt 5 tot 10 minuutjes vandaan is. We wilden ’s avonds gaan uiteten maar toen regende het dus zijn we niet meer weggegaan en hebben we thuis wat gegeten.

Zondag hebben we onze eerste tour gedaan. We zijn op jeepsafari geweest in 4 verschillende savannegebieden. We zijn naar een paar dorpjes geweest en ik heb voor de eerste keer in mijn leven de jungle gezien, ik vond het echt zo vet al zijn we maar hele kleine stukjes de jungle in geweest omdat we natuurlijk maar een dag hadden. We hebben niet veel dieren gezien behalve één boskonijn en twee uilen. Ik heb foto’s en filmpjes gemaakt maar hierop komt het niet zo over als dat het echt is. Op de weg naar huis begon het echt kei hard te regenen en het heeft toen een paar uur lang zo hard geregd. Ik had de poort open gemaakt voor de jeep en was echt zeik en zeik nat. Heel onze tuin stond haast vol met water en daar maakte de kikkers hier aardig gebruik van (heel de avond gekwaak gehoord).
http://tourboxsuriname.nl/nl/tours/avonturen/jeep-safari-rondreizen hier kan je wat lezen over de jeepsafari.

Maandag heb ik groot boodschappen ingeslagen en verder niet echt iets nuttigs gedaan.

Dinsdag zijn Mijs en ik weer lekker gaan zwemmen bij Torarica. Ik was voor de eerste keer op de fiets hier en dit was echt een groot avontuur, ze rijden hier aan de andere kant van de weg (voor mij zijn nog steeds alle rotondes verkeerd om) en er zijn hier geen fietspaden, dit is echt heel erg wennen en vooral oppassen!!


We zijn ook op de fiets naar een typisch Surinaamse supermarkt de Combé hier geweest, hier winkelen heel veel Surinamers en het is echt een grote chaos. Als je in Suriname komt is het wel leuk om hier een kijkje te nemen. ’s Avonds zijn we naar de bios geweest, naar de film the girl on the train, echt een super goede film! Ik heb bij de bios in totaal 30 SRD uitgegeven aan het kaartje, een zakje M&M’s en drinken, dit is omgerekend ongeveer €4. De film begon om 21.15 en om 22.10 kwamen er gewoon nog mensen binnen, daar kijken ze hier niet naar op. Je mag hier in de bios ook gewoon gaan zitten waar je wilt en je hoort hier en daar af en toe gewoon een telefoon overgaan.

Nog wat over de mannen hier, ze roepen je allemaal naar hier op straat, zelfs vanuit de auto. Ze roepen ‘’pssst’’ of maken een geluidje als je doet hoe je een dier aanhaalt (weet niet hoe je dat moet typen). Zolang ze niet vervelend zijn is dat niet erg. Maar ze mannen van 40 durven hier ook gewoon je nummer te vragen.

’s Avonds kunnen/mogen we hier als Nederlandse ‘’vrouwen’’ niet over straat lopen, omdat dit te gevaarlijk is, ze weten hier namelijk dat toeristen meestal veel geld hebben. Ik heb gehoord dat hier een normaal maandsalaris ongeveer 1500 SRD (Surinaamse dollar) is, dit is omgerekend ongeveer €200.
Wij gaan dus ’s avonds en overdag ook regelmatig met de taxi. De taxi hier kost echt geen drol, een ritje binnen 2 km is meestal 8 SRD (iets meer als €1), het maakt hierbij niet uit met hoeveel personen je bent. Als we boodschappen gaan doen laten we onze taxi meestal gewoon wachten, maandag hebben we hem ongeveer 20/30 minuten laten wachten en dan kost het met de reis 35 SRD (nog geen €5).
Ik ben zoals jullie zien erg onder de indruk van de prijzen hier, lunchen en bios is hier in vergelijking met Nederland heel goed koop. Boodschappen en trips zijn normaal/duur.

Ik ga donderdag tot zondag 4 dagen het binnenland in naar Apiapaati hier heb ik echt super veel zin in maar zal ik als ik terug ben over vertellen.
http://www.suforyou.com/Trips/TripInfo.php?id=97 de trip die ik ga doen.

Bij de foto's staan meer foto's van deze week!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn eerste indrukken en avonturen van deze week te lezen!

Reacties

Reacties

Henkie

Hee Babette , fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik zal je blog in de gaten houden. Veel plezier nog en succes ????

Quirine

Wat een leuke blog. Ik geniet er van. En beleef mijn vakantie opnieuw. Pas je goed op 's avonds en met die mannen.
Jammer dat je niet de brul apen hebt gehoord. Was heel apart.
Een boot tocht is ook leuk. Dan stop pp verschillende leuke plaatsen. Echte aanrader.

Conny

He Babette, wat leuk dat je ons laat meegenieten van je belevenissen daar! Ga je zeker volgen!
????????????

Wim en linda

Top leuk zo !!

Saskia

Leuk om je zo via facetime te zien! Je zit daar prima, mooi, top! Genieten!

Annita

Leuk om te zien en lezen wat je allemaal meemaakt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!