babettewildhagen.reismee.nl

December

Zo daar ben ik weer, aangezien het internet in ons huis het niet op mijn laptop doet een hele late blog omdat het een gedoe is zo met alles overzetten naar een andere laptop met internet.
Ik zit almiddels al over de helft van mijn tijd hier in Suriname.. Ik hoef nog maar 4 weekjes stage te lopen en ga volgende week naar een nieuwe en mijn laatste afdeling: de kinderafdeling! Wel ga ik nog met 2 huisgenootjes naar Curacao en heb ik aan het einde nog 2 weken vakantie, morgen gaan we naar Lil Kleine. Veel leuke dingen nog om naar uit te kijken dus!

Ik heb over zo een lang tijd best veel dingen gedaan. Ook heb ik op bed gelegen met een keelontsteking. Ben naar de dokter geweest en een antibioticakuur gehad. Kon woensdag toen niet eten, drinken of niks, deed allemaal harstikke veel pijn.

2 december tot 11 december waren mijn moeder en zus hier en we hebben toen 3 trips gedaan. Op zondag hadden we quad gereden en geziplined maar dit had ik al in de vorige blog verteld. Buiten de trips zijn we veel uit weest te eten en hebben we gezwommen etc.

Brownsberg
We zijn dinsdag om 8 uur vertrokken naar Brownsberg.
Brownsberg is een natuurpark gelegen in het district Brokopondo. Het gebied ligt op een heuvel met een 400 meter hoge top en is rijk aan flora en fauna. Het gebied is bedekt met het tropische regenwoud dat deel uitmaakt van het Amazoneregenwoud, het grootste regenwoud op aarde. Er komen verschillende soorten apen voor, slangen en meer verschillende diersoorten.
Wij zijn naar de top van de berg gereden om daar vervolgens lopend naar beneden af te dalen naar de Irene val en de Leo val en dan weer terug naar boven te gaan. Boven op de berg heb je een prachtig uitzicht over het Brokopondostuwmeer.
Wij zijn eerst naar de Irene val afgedaald en toen merkte je al wel dat je af en toe stukken stijl naar beneden ging. Soms moest je een afstapje nemen van ongeveer 50 cm... Ik denk dat wij er ongeveer 1,5 uur over hebben gedaan om bij de Irene val aan te komen. Hier hebben we onder de waterval afgekoeld en toen zijn we weer naar boven vertrokken. Man man man, wat viel dit tegen, het was zwaarder dan het leek toen we naar beneden gingen. Maar uiteindelijk toch ook maar weer naar de Leo val afgedaald, deze afdaling duurde van dat punt maar 10 minuten maar deze was ook wel erg stijl naar beneden. Uiteindelijk hebben we over alles zon 4 uur gedaan. Maar het was de moeite zeker wel waard want we hebben 2 soorten apen gezien, een baby hertje, een baby slang en een paar boskonijnen.

Bigipan
We zijn donderdag om 10 uur vertrokken naar Nickerie. Dat was wel een uur of 4 rijden, maar onderweg wel leuke dingen gezien, zoals de rijstvelden. De 2 na grootste rijstveldplantage staat hier in Suriname en die hebben we heel veel gezien.
Rond half 3 waren wij aangekomen bij de plaats waar wij op de boot zouden stappen, we zijn toen met de boot richting Bigi Pan gegaan. Je vaart dan door de mangrove, hier hebben we al heel veel mooie vogels gezien, bijvoorbeeld een oehoe, moerasbuizerd en nog veel meer verschillende vogels en dat allemaal op iets van 10 meter afstand. Uiteindelijk kom je aan op ‘’Bigi Pan’’ wat betekend: Groot Meer, wat ook echt een groot meer is. Op dit meer staan in het water verschillende huisjes waar wij ook in eentje de nacht hebben doorgebracht. Bij aankomst op het meer zag je al honderden flamingo’s zitten, die op hun gemak aan het eten waren, zo bijzonder om mee te maken. ’s avonds gingen we met het bootje naar een eiland waar een groot deel van de vogels zich verzamelen rond 6 uur. Wauw, wat was dit speciaal om mee te maken! Duizenden vogels kwamen in groepjes aan en landen op dat eilandje in bomen om de nacht door te brengen. De bijzonderste vogels die er waren vind ik de Rode Ibis een felrode vogel die de kleur heeft door het eten van krab. Ook kwamen er witte reigers en nog meer andere vogelsoorten. De bomen leken net op kerstbomen omdat de vogels zich op soort sorteerden in de bomen, zo zaten de rode boven en de witte onder en leek het net kerstversiering. We zijn uiteindelijk terug gevaren naar ons huisje, hier hebben we gegeten en we zijn rond half 10 naar bed gegaan, mama naar bed en ik naar mijn hangmat voor die nacht dan. ’s Ochtends zijn we weer gaan varen om een modderbad te nemen, dit was heel erg grappig. We hebben toen kei hard gelachen met de gids. Naar een uur daar te zijn geweest, zijn we teruggegaan en hebben we ons gewassen. We hebben nog gelunchte op het eiland en zijn toen weer in de boot gestapt richting Nickerie. Op de terugweg hebben we ook weer een paar mooie vogels gezien. We zijn in Nickerie weer in de auto gestapt en zijn toen nog naar de zee gereden en hebben daar gekeken. De zee hier ziet er ongeveer net zo uit als in Nederland. We zijn langs nog een paar stadjes gereden met uiteindelijk een geslaagde trip achter de rug!

Vlindertuin
We zijn ook nog naar de vlindertuin geweest, dit was best leuk om te zien! Je krijgt hier echt een kijkje achter de schermen en ziet hoe de vlinders gekweekt worden. Elke vlinder soort heeft een eigen kas en alle vlinders leggen hun eitjes op één plantsoort. Ze zetten dan elke dag één plant in de kas en daar leggen ze dan hun eitjes op, deze halen ze er dan ’s avonds af en die gaan dan in een aparte kas, om uit te komen. Uiteindelijk komen er rupsen uit natuurlijk, die dan weer veranderen in poppen. Dan worden de poppen weer opgehangen aan plankjes om uit te komen. Er waren echt heel veel verschillende soorten poppen zelfs gouden. Als de poppen uitgekomen zijn en de vleugels opgedroogd gaan de vlinder naar de kas bij hun vlindersoort. Ook gaan er 20.000 poppen per week op transport naar bijvoorbeeld Nederland! Hierdoor hebben wij dus ook mooie vlinders in de vlindertuinen in Nederland, in Nederland kunnen ze de vlinders niet zo ‘’kweken’’ als hier omdat het klimaat daar natuurlijk niet naar is. Ook waren er slangen en schildpadden die ze ook kweken voor dierentuinen en meer verkoop. Ze kweekte zelfs ratten als voer voor de slangen.

Nadat ze weg waren tot nu heb ik ook nog wat leuke dingen gedaan.
Kerst
Met kerst ben ik met een huisgenootje naar het binnenland gegaan, alle Surinamers vieren kerst met familie dus ik dacht dat in de stad niet zoveel te doen zou zijn. We zijn naar Knini Paati gegaan, een eiland in de Suriname rivier. We zijn hier 2 nachtjes gebleven, het was een heel leuk en gezellig eiland. We hebben met lekker gegeten, spelletjes gedaan maar ook gezwommen in de Suriname rivier in 30 graden. Eerste kerstdag zijn we in een dorpje dat dichtbij was naar de kerk geweest. Het was heel leuk om een keer een Surinaamse kerkdienst mee te maken. Het meeste was wel in het Saramacaans maar dat maakte het alleen maar leuk. Je kreeg ook een Singi-Boekoe en daar stonden alle liedjes in die ze zongen.
Met tweede kerstdag zijn we in de avond teruggegaan naar huis, toen zijn we nog met de huisgenootjes gaan uiteten bij de Waag.

Urban Festival
27 december was een feest bij Torarica met Ronnie Flex, Broederliefde, SFB, SBMG en nog meer Dj’s. We waren ’s middags aan het zwemmen bij Torarica en toen waren de repetities. Je kon hier gewoon bij kijken en dat was heel leuk om te zien omdat je zoiets in Nederland nooit mee maakt.
In de avond was dan het echte feest, wij vonden het te druk en te warm in de tent dus uiteindelijk hebben we niet heel veel gezien maar hebben we meer gewoon met zijn drieën gechild.

Brokopondo
Woensdag tot donderdag ben ik met 2 huisgenoten en 2 vrienden van hier naar Brokopondo gegaan, we hebben hier een nachtje op het water geslapen. Ik was harstikke moe van de avond ervoor want we waren om 7 uur thuis en we vertrokken om 11 uur richting Brokopondo. Brokopondo is een stuwmeer in Suriname. Ik heb lekker uitgerust deze 2 daagjes, genoten van het mooie uitzicht vanuit mijn hangmat. ’s Avonds hebben we spelletjes gedaan en voor de rest hebben we vooral gewoon gechild.

Are you thirsty?
Donderdagavond nadat we terug waren ging ik met 2 andere huisgenootjes ’s avonds naar een feestje in Torarica. Het was heel druk dus we moesten eerst een half uur in de rij staan. Uiteindelijk binnen was het leuk en gezellig. Ronnie Flex was nog in Paramaribo en hij hoefde niet op te treden maar stond wel heel de avond op het podium te dansen, heel leuk om mee te maken zo. We hebben ook nog een selfie met hem gemaakt.

Oase
Vrijdag zijn we gaan zwemmen bij Torarica, hier hebben we ook nog met Ronnie Flex gepraat en een ‘’brakke foto’’ met hem gemaakt.
In de avond was er een festival op een sportterrein, hier waren 4 stages met verschillende muziek en verschillende dj’s. Dit was een hele gezellig avond met mijn huisgenootjes.

OWRU JARI
Oud en nieuw vieren in Suriname, taxichauffeurs zeggen al vanaf het begin dat ik hier ben dat ik daarvan zou gaan genieten. Het was een gezellige dag maar door de hoge verwachtingen viel het uiteindelijk toch een beetje tegen.
We zijn rond 5 uur nog brak van vorige avond naar ’t Vat gegaan, hier was een streetparty tot 10 uur. Dit was heel gezellig met ze alle alleen het was echt heel druk. Rond 10 uur zijn we naar huis gegaan om even op te frissen en gewoon met elkaar te zijn. En om half 12 zijn we naar het onafhankelijkheidsplein gegaan om daaraf te tellen. Dit was heel gezellig met zijn allen. Hierna zijn we even bij Zus&Zo gaan kijken. Daarna zijn we nog even bij Torarica gaan kijken. Verder was er niet heel veel te doen. We waren rond 4 uur thuis en toen zijn we nog tot 7 uur in de tuin gaan zwemmen.

Ik ben dus nog steeds aan het genieten! Tot snel weer.

xxxx uit SU

Martin en Tiny Goossens

Babette wat zul jij, weer terug in Nederland, een heimwee hebben naar Suriname.
Groetjes